PRAŽSKÁ TRŽNICE SE MĚNÍ
Pražská tržnice jako symbol úspěšného města 21. století.
Principy rozvoje Pražské tržnice:
-
místem celopražského a celorepublikového významu
-
pro Pražany i návštěvníky Prahy všech příjmových i věkových skupin
-
optimální mix aktivit: obchod, služby, gastronomie, kultura a kreativní průmysl,
nabídka pro volný čas, kanceláře
-
celodenní nabídka aktivit
-
ekonomická a ekologická udržitelnost areálu podle dlouhodobého strategického plánu
-
správa areálu vždy v rukou města
Podkladem pro novou vizi Pražské tržnice jsou dvě studie od renomovaných společností,
které si město nechalo zpracovat, ověřovací studie rozvoje a urbanisticko-architektonická studie.
Obě studie jsou navzájem provázané a určují rozvoj Pražské tržnice na příští dvě dekády.
Rekonstrukce areálu v rozsahu 2 – 3 miliard korun potrvá zhruba 15 let a je rozdělena do tří etap.
„Poprvé přicházíme s kompletní strategií rozvoje tohoto unikátního areálu jako celku.
Cílem je naplnit jeho potenciál a vrátit jej Pražanům. Budou tu obchody, trhy, restaurace a malá bistra,
stejně jako prostory pro kulturu. A také nádherné venkovní prostory, kde se dá jen tak posedět s přáteli u kávy.
Už podnikáme první kroky, aby se do tržnice mohl postupně navracet život. Chceme tržnici otevřít lidem
všech věkových a příjmových kategorií a zároveň do budoucna zajistit její ekonomicky udržitelný provoz,“
představuje vizi města Pavel Vyhnánek, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast financí a rozpočtu.
Urbanisticko-architektonická studie
Autorem je kancelář CMC architects Víta Másla.
Studie navazuje na ekonomickou rozvahu náplně areálu a řeší:
-
kompozici a podobu areálu
-
prostupnost a řešení vstupů do areálu
-
širší vztahy v okolí
-
časový plán rekonstrukce areálu
-
podobu hlavních korz a nové prvky
-
návrat původní dominanty
-
„bluegreengrey systems“, zeleň a práce s vodou




„Vytyčeného záměru revitalizace Pražské tržnice chceme dosáhnout pomocí urbanistické studie.
Ta jasně organizuje provoz areálu, hierarchizuje veřejná prostranství, zachovává industriální charakter místa a zároveň poskytuje atraktivní prostory pro nové využití a nové nájemce tak,
aby svou nabídkou oslovili a přilákali širokou škálu návštěvníků,“ komentuje budoucí přeměnu areálu architekt Vít Máslo, spoluzakladatel studia CMC architects.
Ověřovací studie rozvoje
Autorem ekonomické studie je konsorcium poradenských firem JLL a 4ct, které se specializují
na městské plánování a poradenství v oblasti realit. Vznikala ve spolupráci
s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy.
Jedním z důležitých požadavků města, který dokument zohledňuje, je ekonomická udržitelnost provozu Pražské tržnice.
Unikátní studie řeší:
-
doporučení vhodného mixu využití areálu
-
rozložení aktivit v areálu na základě zkušeností z trhu s nemovitostmi
-
rozdělení areálu do zón
-
scénáře rozvoje s doporučením vyvážené varianty
-
ekonomické vyhodnocení
-
návratnost investic




„Výsledkem je koncepce zaměřená na vhodnou kombinaci prvků kultury, gastronomie, kreativních průmyslů, businessu a maloobchodu s rozsáhlou možností pro trávení volného času. Klíčové by mělo být zachování flexibility využití Pražské tržnice s možností průběžně reagovat na vývoj požadavků společnosti a ekonomiky,“ uvádí Tomáš Ctibor, zakladatel a ředitel společnosti 4ct.
„Koncept by měl mít destinační charakter, a přestože bude primárně sloužit obyvatelům města, měl by být zároveň dostatečně atraktivní i pro zahraniční návštěvníky,“ konstatuje Blanka Vačkova, ředitelka oddělení průzkumu trhu a poradenství v JLL.
Materiály ke stažení
Urbanisticko-architektonická studie